سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۹

اخبار

22خرداد روز جهانی مبارزه با کار کودک

در میان مناسبت های تقویم جهانی یک روز هم به کودکانی تعلق گرفت که به جای بازی‌های کودکانه و رفتن به مدرسه و درس خواندن ، مجبورند در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها کار کنند ، کاری که بیشتر به بیگاری شبیه است . کودکان کار بی‌تردید اصطلاحی است که در جهان امروز و خصوصاً بعد از صنعتی شدن جهان به ادبیات اجتماعی بشری اضافه شده است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گجساران ؛ سازمان بین‌المللی کار(ILO) روز22خرداد برابر با12 ژوئن را روز جهانی مبارزه با کار کودک نام‌گذاری کرده است . شعار این سازمان برای سال2019  "کودکان نباید در هیچ شاخه‌ای کار کنند ، آنها باید در رویاهای خود سیر کنند ! " انتخاب شده است.

1

12 ژوئن در تمام کشورهای جهان روز منع کار کودک اعلام شده است و هدف از آن افزایش آگاهی و فعالیت برای جلوگیری از کار کودکان از سوی سازمان بین‌المللی کار است . این ایده نخستین‌بار در سال ۲۰۰۲ و پس از تصویب کنوانسیون حداقل سن کار و کنوانسیون کار کودکان صورت گرفت.
بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی کار در سپتامبر ۲۰۱۷، ۱۵۲ میلیون کودک در سنین پنج تا ۱۷ سال (تقریباً از هر ۱۰ کودک یکی از آن‌ها) ناگزیر به تحمل کار اجباری هستند . گزارش سال ۲۰۱۸ یونیسف نیز از ناتوانی جامعه جهانی در حفاظت از کودکان در برابر خشونت ، فقر و گرسنگی ، بیلانی خاکستری می‌دهد . میلیون‌ها کودک در معرض آسیب‌های جنگ هستند.
اگرچه آمارهای این سازمان حاکی از کاهش کار اجباری کودکان از سال ۲۰۰۰ است ، اما روند کاهش این پدیده بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی با کندی همراه بوده است ؛ همچنین ۱۲۱ میلیون کودک تا سال ۲۰۲۵ میلادی همچنان درگیر کار اجباری خواهند بود.
در حال حاضر 71 درصد از کودکان کار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند که شامل کشاورزی ، کشاورزی تجاری ، ماهیگیری ، جنگلداری ، دامداری دام و آبزی پروری است . 17 درصد در خدمات و 12 درصد در بخش صنعتی ، از جمله معدن به کار گرفته می‌شوند.
**پیمان جهانی حقوق کودک 
پیمان جهانی حقوق کودک ، یک پیمان‌نامه بین المللی است که برای دفاع و حمایت از حقوق کودکان تهیه شده است. 
ماده 32 پیمان جهانی حقوق کودک می گوید ، کودک باید در برابر هر کاری که رشد و سلامت او را تهدید می‌کند ، حمایت شود و دولت‌ها باید حداقل سن کار و شرایط کار کودکان را مشخص کنند . 
بر اساس ماده 26 این پیمان ، هر کودکی حق دارد از تامین اجتماعی از جمله بیمه اجتماعی برخوردار شود . همچنین ماده 27 پیمان جهانی حقوق کودک تاکید می‌کند ، کودکان باید از سطح زندگی که تامین کننده رشد جسمی ، ذهنی و اجتماعی آنها است ، برخوردار شوند .
افرادی که کودکان را در مشاغل از جمله گنداب‌ها ، جمع‌آوری ، حمل و دفن زباله ، کار در محیط‌های با سروصدا بالا ، کارهای ساختمانی ، کار در قالی‌بافی ، نمدبافی ، ریسندگی و بافندگی ، دامداری ، کار در کوره‌های آجرپزی ، برش فلزات و سنگ‌های قیمتی به کار گیرند مشمول ماده «۱۷۲» قانون کار و همچنین محکوم به تعلیق پروانه از سه ماه تا یک سال خواهند شد.
 
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۰۶
تعداد بازدید : ۸۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید